541קונצרט תז' רשל"צ-שמעון כהן,סטרוינסקי,רוול-האופרה ת"א541
אמש הסתימה העונה הנוכחית של הזתמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ בתל אביב.
בארבעה דברים שהיו בקונצרט זה הוא היה שונה מקונצרטים רגילים אחרים.
א.-אורכו כשעתיים וחצי.
ב-מחיאות הכפיים בתום הקונצרט שהיו ממושכות מעל ומעבר למקובל. כאלו לא שמעתי מזמן בתום קונצרט כל שהוא
ג-התכנית שהיתה עם נושא-הזמנה למחול וכללה יצירות שנכתבו על ידי קומפוזיטורים שנולדו החל ב 1685 וכלה ב1937 ו
ד-ביצוע נפלא ומיוחד של "ציפור האש" מאת סטרוינסקי ששומעים לעתים נדירות ביותר.
הקונצרט התחיל ברגל שמאל עם הסויטה מס'2 לחליל ותזמורת מאת באך שהיא אוסף של ריקודים.
זאת אחת מתוך ארבע סויטות שבאך כתב.היא כוללת ריקודים שהיו נהוגים בזמנו בארצות שונות באירופה כגון הסרבנד הספרדי, הפולונז הפולני ,הבדינרי הצרפתי ועוד.
הסולן היה איל עין-הבר המשנה לחלילן הראשי בתזמורת הפילהרמונית.נגינתו היתה יפה מאוד. צליל מאוד נקי,וירטואזי.ליוה אותו מצויין הרכב מצומצם של כלי הקשת וצ'מבלו ,כמקובל במוזיקת הבארוק. ניגן בצ'מבלו ונינצח דן אטינגר.
כתבתי "ברגל שמאל" כי בהתחלה נגינת הסויטה לא השתלבה, בעיני הקהל לפחות, בתכנית שהיתה יפה והמגוונת ביותר. הוא הראה עצבנות וחוסר סבלנות .מוסיקת הבארוק כנראה בהתחלה לא קלעה לטעם הקהל והוא הפריע במהלך הנגינה במחיאות כפיים לאחר כל פרק מפרקי היצירה למרות הסימן הברור של המנצח על שהיצירה טרם הגיעה לסופה.
בהמשך ועם הגברת הקצב האוירה השתנתה והיא התקבלה בסופו של דבר בצורה נהדרת.
לאחר מכן נוגנה בביצוע בכורה יצירתו של שמעון כהן"לרקוד".
ב1988 כהן הקים את התז' הסימפונית רשל"צ והיה מנהלה המוזיקלי ומנצחה בשנותיה הראשונות.
"לרקוד" הנה סויטה במתכונת הסויטה ששמענו קודם וכוללת חמישה ריקודים . בחירת המלחין של המחולות שנכללו ביצירה היתה אישית אינדיוידואלית . שמענו את הריקודים האופייניים לסויטה הבארוקית כאשר
בין צליליה אפשר היה להבחין בצלילי ג'אז,מוטיבים חסידיים ריקודיים,רומנטיים,וגם צלילים מזרחיים מרומזים.אפשר בהחלט לכנותה כסויטת בארוק מודרנית עכשוית.
היא נשמעה מעולה,ערבה מאוד לאוזן וכך גם התקבלה על ידי הקהל שהריע ממושכות למלחין.
תזמור היצירה היה מצויין ,עשיר ומגוון כאשר לפעמים נשמע גרנדיוזי.
יצירה בהחלט יפה, מענינת ואין לי ספק שתזכה להצלחה בקרב המאזינים.
לאחר מכן הושמעה סויטה מ "ציפור האש" מאת סטרוינסקי.
היה זה ביצוע למופת.
ביצוע מלא מתח,ניצוח מאוד אקספרסיבי,נהדר,מאוד מדוייק ונקי.
אטינגר ידע איך להראות את המתח הפנימי שביצירה ולהבליט זאת .הוא הוביל את התזמורת ביד בטוחה והיא נשמעה לו ללא עוררין לביצוע שלא במהרה ישכח.
מזמן לא שמעתי ביצוע מקסים כזה של היצירה.
לביצוע של יצירה זו בלבד היה כדאי לבוא לקונצרט.
היצירה השואבת את צליליה מהמוסיקה העממית הרוסית משנה צלילים אלו ונותנת להם קצב אחר מודרני. צלילים שלא היו מקובלים ביותר בזמן השמעתה לראשונה.
למרות זאת זכתה להצלחה מיד עם ביצועה.
הערב שמענו סויטה מתוך הבלט שכללה חמישה ריקודים.
אטינגר הגיש לנו ביצוע תזמורתי שריגש ונחרט בזכרון.
בין לבין נוגנו שני מחולות- סלאווי מאת דבוז'אק והונגרי מאת ברהמס .הם נוגנו בתנופה, עליצות ושמחה.
הקונצרט הסתיים בביצוע "הבולרו" של ראוול כאשר בביצוע השתתפו רקדני להקת המחול נדין בומר.
על בימה מוגבהת בעומק הבמה הופיעה רקדנית כבובה לבנה מוארת במימדים ענקיים.
אליה הצטרפו בקדמת הבמה4 רקדנים נוספים בתלבושות צבעוניות.
הכוריאוגרפיה הפעם ,בהתחשב במקום הביצוע ומימדי בימת המשכן שהיתה כמעט כולה תפוסה על ידי התזמורת, היתה סטאטית, דהינו הרקדנים כמעט עמדו במקום אחד עם תנועות מעטות .תנועותיהם היו מכניות "בובתיות" בהתאם לקצב היצירה.
כוריאוגרפיה טובה, בהתחשב במקום הביצוע והיא החייתה במקצת את המונוטוניות של היצירה שבוצעה על ידי התזמורת בצורה טובה מאוד.
לצערי נבצר ממני לצרף כאן תמונות מההופעה של הלהקה כי פניות אל הלהקה באי מייל ובטלפון אישי לא זכו למענה עד לפרסום שורות אלו .
לא כך פועל משרד יחסי ציבור של גוף אמנותי שודאי מעונין לקדם ולפרסם את עצמו ולזכות בקהל נוסף וחדש...
אני מצרף תמונות שקיבלתי באדיבות התזמורת ושצולמו על ידי גלית יבלון.
שמתי לב שמקונצרט לקונצרט קהל המאזינים הבאים לקונצרטים של התזמורת הסימפונית רשל"צ גדל.מאחר ולפי סטיסטיקה שקראתי לא מזמן, קהל חובבי המוסיקה הקלאסית לא גדל בשנה האחרונה ומאחר וחלק מהתזמורות האחרות מצמצמות במספר הסדרות והקונצרטים שלהן, המסקנה היא כנראה שהקהל עובר אל תזמורת זו מתזמורות אחרות ומענין לעשות סקר מה הסיבה ומדוע הוא עושה זאת.
לראות או לא לראות: היה זה קונצרט נפלא, מגוון,מבוצע היטב,עם מנצח בעל השראה, מעוף וטעם טוב.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 27/7/2009 19:12
אמש הסתימה העונה הנוכחית של הזתמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ בתל אביב.
בארבעה דברים שהיו בקונצרט זה הוא היה שונה מקונצרטים רגילים אחרים.
א.-אורכו כשעתיים וחצי.
ב-מחיאות הכפיים בתום הקונצרט שהיו ממושכות מעל ומעבר למקובל. כאלו לא שמעתי מזמן בתום קונצרט כל שהוא
ג-התכנית שהיתה עם נושא-הזמנה למחול וכללה יצירות שנכתבו על ידי קומפוזיטורים שנולדו החל ב 1685 וכלה ב1937 ו
ד-ביצוע נפלא ומיוחד של "ציפור האש" מאת סטרוינסקי ששומעים לעתים נדירות ביותר.
הקונצרט התחיל ברגל שמאל עם הסויטה מס'2 לחליל ותזמורת מאת באך שהיא אוסף של ריקודים.
זאת אחת מתוך ארבע סויטות שבאך כתב.היא כוללת ריקודים שהיו נהוגים בזמנו בארצות שונות באירופה כגון הסרבנד הספרדי, הפולונז הפולני ,הבדינרי הצרפתי ועוד.
הסולן היה איל עין-הבר המשנה לחלילן הראשי בתזמורת הפילהרמונית.נגינתו היתה יפה מאוד. צליל מאוד נקי,וירטואזי.ליוה אותו מצויין הרכב מצומצם של כלי הקשת וצ'מבלו ,כמקובל במוזיקת הבארוק. ניגן בצ'מבלו ונינצח דן אטינגר.
כתבתי "ברגל שמאל" כי בהתחלה נגינת הסויטה לא השתלבה, בעיני הקהל לפחות, בתכנית שהיתה יפה והמגוונת ביותר. הוא הראה עצבנות וחוסר סבלנות .מוסיקת הבארוק כנראה בהתחלה לא קלעה לטעם הקהל והוא הפריע במהלך הנגינה במחיאות כפיים לאחר כל פרק מפרקי היצירה למרות הסימן הברור של המנצח על שהיצירה טרם הגיעה לסופה.
בהמשך ועם הגברת הקצב האוירה השתנתה והיא התקבלה בסופו של דבר בצורה נהדרת.
לאחר מכן נוגנה בביצוע בכורה יצירתו של שמעון כהן"לרקוד".
ב1988 כהן הקים את התז' הסימפונית רשל"צ והיה מנהלה המוזיקלי ומנצחה בשנותיה הראשונות.
"לרקוד" הנה סויטה במתכונת הסויטה ששמענו קודם וכוללת חמישה ריקודים . בחירת המלחין של המחולות שנכללו ביצירה היתה אישית אינדיוידואלית . שמענו את הריקודים האופייניים לסויטה הבארוקית כאשר
בין צליליה אפשר היה להבחין בצלילי ג'אז,מוטיבים חסידיים ריקודיים,רומנטיים,וגם צלילים מזרחיים מרומזים.אפשר בהחלט לכנותה כסויטת בארוק מודרנית עכשוית.
היא נשמעה מעולה,ערבה מאוד לאוזן וכך גם התקבלה על ידי הקהל שהריע ממושכות למלחין.
תזמור היצירה היה מצויין ,עשיר ומגוון כאשר לפעמים נשמע גרנדיוזי.
יצירה בהחלט יפה, מענינת ואין לי ספק שתזכה להצלחה בקרב המאזינים.
לאחר מכן הושמעה סויטה מ "ציפור האש" מאת סטרוינסקי.
היה זה ביצוע למופת.
ביצוע מלא מתח,ניצוח מאוד אקספרסיבי,נהדר,מאוד מדוייק ונקי.
אטינגר ידע איך להראות את המתח הפנימי שביצירה ולהבליט זאת .הוא הוביל את התזמורת ביד בטוחה והיא נשמעה לו ללא עוררין לביצוע שלא במהרה ישכח.
מזמן לא שמעתי ביצוע מקסים כזה של היצירה.
לביצוע של יצירה זו בלבד היה כדאי לבוא לקונצרט.
היצירה השואבת את צליליה מהמוסיקה העממית הרוסית משנה צלילים אלו ונותנת להם קצב אחר מודרני. צלילים שלא היו מקובלים ביותר בזמן השמעתה לראשונה.
למרות זאת זכתה להצלחה מיד עם ביצועה.
הערב שמענו סויטה מתוך הבלט שכללה חמישה ריקודים.
אטינגר הגיש לנו ביצוע תזמורתי שריגש ונחרט בזכרון.
בין לבין נוגנו שני מחולות- סלאווי מאת דבוז'אק והונגרי מאת ברהמס .הם נוגנו בתנופה, עליצות ושמחה.
הקונצרט הסתיים בביצוע "הבולרו" של ראוול כאשר בביצוע השתתפו רקדני להקת המחול נדין בומר.
על בימה מוגבהת בעומק הבמה הופיעה רקדנית כבובה לבנה מוארת במימדים ענקיים.
אליה הצטרפו בקדמת הבמה4 רקדנים נוספים בתלבושות צבעוניות.
הכוריאוגרפיה הפעם ,בהתחשב במקום הביצוע ומימדי בימת המשכן שהיתה כמעט כולה תפוסה על ידי התזמורת, היתה סטאטית, דהינו הרקדנים כמעט עמדו במקום אחד עם תנועות מעטות .תנועותיהם היו מכניות "בובתיות" בהתאם לקצב היצירה.
כוריאוגרפיה טובה, בהתחשב במקום הביצוע והיא החייתה במקצת את המונוטוניות של היצירה שבוצעה על ידי התזמורת בצורה טובה מאוד.
לצערי נבצר ממני לצרף כאן תמונות מההופעה של הלהקה כי פניות אל הלהקה באי מייל ובטלפון אישי לא זכו למענה עד לפרסום שורות אלו .
לא כך פועל משרד יחסי ציבור של גוף אמנותי שודאי מעונין לקדם ולפרסם את עצמו ולזכות בקהל נוסף וחדש...
אני מצרף תמונות שקיבלתי באדיבות התזמורת ושצולמו על ידי גלית יבלון.
שמתי לב שמקונצרט לקונצרט קהל המאזינים הבאים לקונצרטים של התזמורת הסימפונית רשל"צ גדל.מאחר ולפי סטיסטיקה שקראתי לא מזמן, קהל חובבי המוסיקה הקלאסית לא גדל בשנה האחרונה ומאחר וחלק מהתזמורות האחרות מצמצמות במספר הסדרות והקונצרטים שלהן, המסקנה היא כנראה שהקהל עובר אל תזמורת זו מתזמורות אחרות ומענין לעשות סקר מה הסיבה ומדוע הוא עושה זאת.
לראות או לא לראות: היה זה קונצרט נפלא, מגוון,מבוצע היטב,עם מנצח בעל השראה, מעוף וטעם טוב.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 27/7/2009 19:12